onsdag 21 januari 2009

Muminmysteriet

Har ni tänkt på Mumin nån gång? Har ni tänkt på vilka konstiga föräldrar han har som faktiskt döpte honom till Mumin? Han är ett Mumintroll och heter Mumin. Hur fantasilöst är inte det?

Tänk om någon skulle döpa en människa till just Människa (då tänker jag att det heter människodjur, som i barnfilmerna). Det skulle inte vara okej. Det är okej att heta Rymdblomma men inte Människa. Tänk er själva uppropen i skolan:
-Är Människa här?
Ingen skulle tro att det var på riktigt.
Eller när Människa har vuxit upp och kommer på arbetsintervju och tar chefen i hand:
-Hej, Människa.
Det skulle inte riktigt funka för att personen skulle kunna leva ett lyckligt liv. Tror jag.

Men Mumin. Han är ingen människa. Han är ett mumintroll. Och han heter Mumin. Och tydligen är det okej. Jag tycker det är konstigt.

Lika konstigt är att han bor i Mumindalen. Tänk om Människa skulle bo i Männniskadalen... Det fungerar verkligen inte! Vart hade Tove förlagt sin fantasi när hon skrev böckerna egentligen? I Tovedalen? Jag fattar't inte!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men!! Du har ju missuppfattat... Hm. Jag tror inte att han är döpt till Mumin, jag tror att han är en Mumin helt enkelt. Jag tror att han presenterar sig "hej jag är Mumin" och inte "Hej, jag heter Mumin", men jag vet inte riktigt. Kanske har han inget eget namn. Muminmamman- och pappan heter ju också bara så. Iofs har du ju rätt i att det är lite tråkigt. Men fantasi hade hon! Säg inget annat!

Anonym sa...

Åh, Emilia, jag vet egentligen. Var inte ond på mig, snälla du!

Anonym sa...

hej! men du. folk kan ju heta adam och adam betyder människa. på persiska är det till och med samma ord som namnet. dvs adam kraaam//Affe

Anonym sa...

jag är inte ond. Jag är god.
Det går ju inte att vara ond på dig, Linda. Vad tror du?

Anonym sa...

Bra :) Jag ber om ursäkt för att jag sa att Tove inte har fantasi. Det vet jag att hon har. Jag visste bara inte att både mamman och pappan också hette Mumin. Det är lite knäppt att de gör det. Eller att de säger att de är Mumin när de är Mumintroll. Tänk om vi bara skulle säga att vi vore Männi fast vi är Människor. Det vore konstigt.