lördag 18 september 2010

är du höger eller vänster?

Hur vet man om en person är höger eller vänster? Det fick jag lära mig genom ett samtal i natt när jag jobbade:

Kille: Är du sverigedemokrat?
Jag: Nej. Är du?
Kille: Ja. Men vad är du då?
Jag: Jag är miljöpartist.
Kille: Du tycker inte om bilar, alltså?
Jag: ...Jag har inget körkort...
Kille: Ja, jävlar... Du är vänster, alltså?
Jag: Mer vänster än höger.
Kille: Du låter mer som höger, i alla fall.
Jag: Jaså, varför det?
Kille: Du pratar mer stockholmska, liksom.

Detta att man skulle vara höger bara för att man pratar "mer stockholmska" bekräftades tidigare under dagen på spårvagnen. Några tjejer med bred stockholmska frågar varandra vad de röstar på och alla svarar Moderaterna.

Då är det ju tur att majoriteten i Sverige inte pratar stockholmska.

Inga kommentarer: